Пт, 29.03.2024, 09:15
 
Головна Реєстрація Вхід
Зробити стартовою / Додати у Вибране / RSS
ГОЛОВНЕ МЕНЮ
РОЗДІЛИ БІБЛІОТЕКИ
Статті адміністратора
Різні статті
Пам’яті пастиря
Спогади про митрополита Даниїла
Догматичне богослів’я
Церковне право
Новий Завіт
Персоналії
Історія
Проповіді
Дідахі
Вселенське Паравослав’я
Історія Древньої Церкви
Літургіка
Патрологія
Статті грецькою
Статті англійською
Молитовник
Молитви
ОПИТУВАННЯ
Як Вам наш оновлений портал?
Всього відповідей: 386
Головна » Бібліотека » Догматичне богослів’я

Творіння Богом світу “із нічого”

Свята Православна Церква вчить, що Бог створив світ “із нічого”, привівши його Своєю власною волею із небуття до буття. Це видно уже з перших слів книги Буття: “На початку створив Бог...” Тут вживається дієслово бара (єврейське – створив), яке має подвійне значення, — як творіння чогось із нічого, так і з готової матерії. Але в даному випадку воно вживається як творіння із нічого, оскільки в стихові 2-му Мойсей каже, що “земля була пуста та порожня”, і що з цієї пустої та порожньої уже потім, Бог утворює поступово все видиме. І сам вираз “На початку”, невільно викликає думку, що створив тоді, коли ще не було нічого, не було часу, а значить і матерії як буття, що поза часом існувати не може (блаж. Августин).
Видно це також з того, що старозавітні люди вірили в те, що Бог створив світ із нічого. Підтвердженням цього є слова однієї благочестивої іудейки, яка під час гоніння Антіоха, умовляла свого сина не відрікатися від віри своїх батьків в Істинного Бога, Котрий створив весь світ із нічого: “Молю тебе чадо, подивися на небо і землю і все, що на них, подивившись зрозумієш, що все це створив Бог із неіснуючого” (2Мак. 7, 28). Із неіснуючого – тобто “із нічого”.
Підтвердження цьому ми знаходимо і в Навозавітньому Одкровенні. Апостол Іван Богослов Прямо вказує, що все існує з волі Божої: “Все через Нього сталось, і без Нього ніщо не сталось, що сталось” (Ів. 1, 3). І в інших місцях: “Котрий оживляє мертвих і називає неіснуюче, як існуюче” (Рим. 4, 17), “в чому полягає будівництво таємниці, споконвіку утаєної в Бозі, котрий все створив, ...” (Єф. 3, 9). “Достоїн Ти, Господи, прийняти славу і честь і силу: бо Ти створив усе, і все з Твоєї волі існує і створено”. (Одкр. 4, 11). І, нарешті, в посланні до Євреїв, св. апостол Павло каже: “Вірою пізнаємо, що віки створені словом Божим, так що з невидимого сталось видиме” (Євр. 11, 3).
Ці свідчення Святого Письма достатньо прямі і однозначні, і свята Церква з самого початку свого буття сповідувала її. Свідченням цієї віри являються святі отці церкви, які в своїх творах неодноразово розкривають вчення про те, що Бог творить світ “із нічого”. Лактацій з цього приводу пише: “нехай ніхто не запитує, з якої матерії створив Бог настільки великі і дивні створіння; Він  створив усе з нічого”. А Феофіл Антіохійський говорить, що недостойно допускати думку про те, що Бог створив світ із готової матерії, оскільки цим ми його прирівнюємо до людини-митця, яка теж може творити із підручного матеріалу. Але “могутність Бога проявляється в тім, що Він творить “із нічого” все, чого тільки забажає”.
Заперечуючи єретичні вчення про те, що матерія вічна і самобутня, отці церкви говорять: “Допускати цю думку – значить підпорядковувати Бога матерії, в якій він якби мав потребу” (Тертуліан), “признавати Бога слабосильним” (Афанасій Великий). З іншого боку, якщо б матерія була вічною, то “вона була би і незмінною, а значить з неї ніколи не зміг би утворитися світ,” і дальше: “будучи вічною, значить самобутньою, тобто рівною Богові, незалежною від нього. Як же тоді він міг образувати із неї світ” (Тертуліан).
Що ж до виразу древніх про те, що із нічого нічого не буває, котрий так часто приводили єретики, то це цілком справедливо, тобто, само по собі із-нічого ніколи не може з’явитися що-небудь. Але ми і не кажемо, що світ виник із-нічого сам собою. Святий Василій Великий із цього приводу говорить так: “Бог, раніше чим існувало що-небудь із видимого тепер, поклав у Своєму розумі думку про світ, ф знаючи про те, яким повинен бути світ, творить матерію, відповідну формі світа”. А блаж. Августин, виступаючи проти присциліан, каже, що: “Бог створив світ через своє бажання, а воля Божа не є ніщо”. І святий Амбросій Медіоланський каже, що “воля Божа є основою всього”. а святий Григорій Ниський вчить нас: “В справі творіння, необхідно уявляти собі в Бога все в сукупності: волю, премудрість, могутність і сутність речей”, хоча це і незбагненно до кінця нашим розумом.

Розділ: Догматичне богослів’я | Додано:(14.12.2007)
Переглядів: 1698
Використовуються технології uCoz
ВХІД НА ПОРТАЛ


Copyright Ortodox portal LOGOS © 2024 Використовуються технології uCoz