Пт, 28.07.2017, 02:52
 
Головна Реєстрація Вхід
Зробити стартовою / Додати у Вибране / RSS
ГОЛОВНЕ МЕНЮ
РОЗДІЛИ БІБЛІОТЕКИ
Статті адміністратора
Різні статті
Пам’яті пастиря
Спогади про митрополита Даниїла
Догматичне богослів’я
Церковне право
Новий Завіт
Персоналії
Історія
Проповіді
Дідахі
Вселенське Паравослав’я
Історія Древньої Церкви
Літургіка
Патрологія
Статті грецькою
Статті англійською
Молитовник
Молитви
Книга Правил
ОПИТУВАННЯ
Як Ви ставитесь до екуменічного руху?
Всього відповідей: 353
Головна » Бібліотека » Догматичне богослів’я

Творіння Богом світу в часі, або разом з часом

Бог створив світ із “нічого”. Таким чином можна сказати, що був час коли світу не існувало. Оскільки час — це категорія існування буття обмеженого і змінного, яким є світ, то можна сказати, що Бог створив світ у часі, або разом з часом. І час, не міг існувати раніше світу, і міг появитися тільки разом з початком світу. “І коли створено перше, - говорить Іван Золотоустий – створено і друге”. І Православна церква теж вчить, що Бог є “Творцем не тільки речей, але і самого часу і віку, в якому речі отримали буття.” (Прав. Сповідання віри ч.1.відп.33). “Передбачення і предопредеління було у Бога раніше буття всіх речей” (Там же, відп.30).
Підтверджується таке вчення Церкви Божественним Одкровенням. Псалмоспівець Давид в словах, звернених до Бога говорить: “Перше ніж гори народжені, і поки Ти витворив землю та світ, то від віку й до віку – ти Бог!” (Пс. 89,2) І Сам Господь Ісус Христос говорить про це: “І нині прослав Ти мене, Отче в тебе самого славою, яку я мав у Тебе, коли ще не було світу.” (Ів.17,5) А також апостол Павло говорить в посланні до єфесян: “Благословенний Бог і Отець Господа нашого Ісуса Христа.. бо він обрав нас у Ньому раніше створення світу, щоб ми були святі і непорочні перед Ним у любові.”(Єф.1,3-4)
З іншого боку, Святе Письмо неодноразово вказує на те, що світ має початок свого Буття: “На початку ж творіння Бог створив їх чоловіком і жінкою.” (Марк. 10,6).
З цього починає своє оповідання про творіння світу пророк Мойсей: “На початку створив Бог небо і землю” (Бут. 1, 1). І в псалмах: “Колись землю Ти був заклав, а небо - то чин твоїх рук.” (Пс. 101, 26).
Нарешті, Святе Письмо прямо вказує нам на те, що подібно до світу, і сам час був створений Богом. Так, премудрий Соломон говорить нам про божественну Премудрість, яка була у Бога до того, як був встановлений час: “Господь мене мав на початку Своєї дороги, перше чинів Своїх, споконвіку, відвіку була я встановлена, від початку, від правіку землі.” (Прем. 8, 22-23). А св. апостол Павло продовжує цю думку: “в останні ці дні говорив нам через Сина, Котрого поставив спадкоємцем усього, через Котрого і віки створив.” (Євр. 1, 2)
Не дивлячись на однозначність вчення Божественного Одкровення з цього питання, деякі єретики вчили, що світ існував вічно, або, що Бог творить світ в часі. Але, якщо це допустити, то виникає ряд непорозумінь, а саме:
Сам Бог існує в часі, а значить не вічний;
Час совічний Богові, що абсурдно;
Мало місце два творіння, - спочатку створений час, а потім в часі Бог створив весь світ, - що теж абсурдно.
Тому святим отцям приходилось не тільки розкривати правильне вчення, але і заперечувати єретичне.
Показуючи неправильність єретичних поглядів, святі отці прибігають і до суто логічних тверджень. Так Афінагор Афінський говорить: “Якщо світ створений Богом, то не від вічності. Оскільки Той, від котрого походить все, необхідно щоб існував раніше від того, що від нього походить”. І, “якщо світ створений із нічого, то створений не від вічності, тому що колись не існував.” (св. Кирил Олександрійський).
Стосовно думки про те, що Бог творить світ не від вічності, а в часі, значить стверджувати, що сама думка Бога про світ не вічна, не вічний і намір про творіння, — значить допускати в Самого Бога змінність, а це притаманно тільки буттю обмеженому – самому світу і часу. Тому блаженний Августин з цього приводу зауважує, що: “вічний намір Бога створити світ і творіння світу в часі не знаходяться в протиріччі; Бог від вічності мав думку про світ, від вічності опреділив створити його але створити в певний момент; значить, нема підстав думати, що Бог якось змінився, коли дійсно створив світ.” А про час блаж. Августин говорить так: “що таке час, як не рівна, приємственна переміна, котрій з безумовною необхідністю підкоряємось всі ми і весь світ”, - отже, якщо нема тварі, нема тварного перемінного буття, нема перемін, нема і часу.
Пояснюючи слова тайновидця Мойсея “на початку” (Бут. 1, 1), св. Василій Великий в “Шестодневі” пояснює їх так: “Як початок дороги – не є ще дорогою, як початок будинку – ще не будинок, так і початок часу – ще не час, ні навіть найменша його частина”.
Таким чином приходимо до думки, що тварний світ, появившись, починає змінюватися, а це змінення і породжує час. Святий Максим Сповідник каже: “Час від створення неба і землі відраховується”. Тому правильно буде говорити, що світ створений не в вічності і не в часі, а разом і з часом. Час має свій початок, але час має і свій кінець. В Одкровенні Івана Богослова про це сказано: “...часу вже не буде”. (Одкр. 10, 6), коли твар приєднається до вічності. Однак, цю тварну вічність, не можемо ототожнювати з вічністю Божественною. Діонісій Ареопагіт так визначає цю вічність: “нерухомий час, або мить, що продовжується вічно”.

Розділ: Догматичне богослів’я | Додано:(14.12.2007)
Переглядів: 1079
Використовуються технології uCoz
ВХІД НА ПОРТАЛ


Copyright Ortodox portal LOGOS © 2017 Використовуються технології uCoz