Сб, 21.10.2017, 10:34
 
Головна Реєстрація Вхід
Зробити стартовою / Додати у Вибране / RSS
ГОЛОВНЕ МЕНЮ
РОЗДІЛИ БІБЛІОТЕКИ
Статті адміністратора
Різні статті
Пам’яті пастиря
Спогади про митрополита Даниїла
Догматичне богослів’я
Церковне право
Новий Завіт
Персоналії
Історія
Проповіді
Дідахі
Вселенське Паравослав’я
Історія Древньої Церкви
Літургіка
Патрологія
Статті грецькою
Статті англійською
Молитовник
Молитви
Книга Правил
ОПИТУВАННЯ
Як Вам наш оновлений портал?
Всього відповідей: 381
Головна » Бібліотека » Догматичне богослів’я

Участь всіх осіб Пресвятої Тройці у справі творіння

 

Сповідуючи віру, що Бог створив світ, Православна Церква приписує цю велику справу не якійсь одній Особі Пресвятої Тройці, але всім Особам разом. Ця віра сповідується Церквою з самого початку свого буття. Так, вже в перших (хрещальних) символах, ця істина виражена чітко і однозначно. Бог Отець прямо називається Творцем; про Сина говориться, що через Нього все сталось; а Духа Святого називає Животворящим. А в Посланні Східних патріархів про православну віру, ця істина виражена, ще більш чіткіше і однозначно: “...віруємо, що Триіпостасний Бог, Отець, Син і Святий Дух, є Творець всього видимого і невидимого”.

В Святому Письмі ми знаходимо чітко-позитивне підтвердження такої віри. Причому, вчення Святого Письма про участь всіх Осіб Святої Тройці в справі творіння, ми можемо розділити на:

1) Вчення про творіння Богом світу, взагалі.

2) Вчення про участь у творінні світу кожної Іпостасі.

Загальне вчення: “На початку створив Бог небо і землю” (Бут. 1,1), “Я – Господь, Який робить це все!” (Іс. 45, 7), “Своєю Він силою землю вчинив, Своєю премудрістю міцно поставив вселенну, і небо напнув Своїм розумом...” (Єр. 10, 12), “Словом Господнім учинене небо, а подихом уст Його все Його військо.” (Пс. 32, 6), “Той, хто збудував усе, є Бог.” (Євр. 3, 4), “Бог створив світ і все, що в ньому” (Дії. 17, 24), та цілий ряд інших вказівок.

Тепер перейдемо до вказівок Святого Письма щодо творчої участі всіх трьох божественних Іпостасей.

Учать у творінні світу першої Іпостасі – Бога Отця:

“...в нас один Бог Отець, від Котрого все...” (1Кор. 8, 6). А в словах апостольської молитви сказано: “Владико Боже, котрий створив небо й землю, і море та все, що в них!” (Дії. 4, 24).

Участь у творінні світу другої Іпостасі – Бога Сина:

“Все через Нього сталось, і без Нього ніщо не сталось, що сталось”. (Ін. 1, 3). В посланнях апостольських: “Один Господь Ісус Христос, через Котрого усе...” (1Кор. 8, 6). “Бо Ним створене все, що на небесах і що на землі, видиме і невидиме; чи престоли, чи господства, чи начальства, чи власті, - все Ним і для Нього створено... “ (Кол. 1, 16).

Участь у творінні світу третьої Іпостасі – Бога Духа Святого:

“Дух Божий мене учинив, і оживляє мене Всемогутнього подих.” (Іов. 33, 4), — виголошує праведний Іов. А псалмоспівець Давид виголошує: “Словом Господнім учинене небо, а подихом уст Його все його військо”. (Пс. 32, 6). І святий тайновидець Мойсей, зображаючи творіння світу Богом показує і животворчу участь у цьому процесі – Святого Духа: “Дух Божий ширяв над поверхнею води.” (Бут. 1, 2), а що значить ширяв, якщо не оживляв, — запитують святі отці? І святі отці та вчителі церкви, розкриваючи вчення про творіння Богом світу взагалі, в той-же час зосереджують нашу увагу на особисту участь кожної Іпостасі в справі творіння, - Бога Отця, Бога Сина і Бога — Духа Святого, — зауважуючи при цьому, що не кожен окремо, а всі разом, вони створили всесвіт. А щоби визначити, в чому саме полягала творча участь кожної Іпостасі, — святі отці вчили, що: “Отець створив світ через Сина, в Дусі Святому”, або “Все від Отця через Сина в Дусі Святому”. (Св. Феофіл Антіохійський.) Причому, своє вчення отці церкви виражали не в тому розумінні, що Бог Син і Дух Святий знаходились в рабській, чи якійсь іншій залежності від Бога Отця, і використовувалися ним як бездушне знаряддя, а в тім, що Вони приймали творчу співучасть у справі творіння Богом світу. І таке вчення знаходить своє підтвердження у Святому Письмі де чітко говориться про творчу участь кожної Іпостасі: Отця: “Усе ж від Бога...” (2Кор. 5, 18). Все через Сина: “Все через Нього сталось...” (Ін. 1, 3), та інші. Все в Дусі Святому: “...через Нього і ті й інші маємо доступ до Отця в одному Дусі.” (Єф. 2, 18).

Святий Григорій Богослов, роз’яснюючи приведену вище думку, говорить: “Бог Отець видумує, по-перше, ангельські і небесні сили, — і думка стала справою, котра виконана Словом і довершена Духом.” (Слово 33) Святий Василій Великий вказує, що в творінні Бог Отець – є початкова причина всього, Син – причина творча і Дух Святий – причина звершуюча. Так-що, все що існує приводиться в буття по волі Отця, дієвістю Сина і присутністю Духа Святого. Але це не значить, що початок в трьох, і кожна окремо недосконала, чи дія кожної із Них недостатня. Тому що: “ні Отець, созидаючий єдиним бажанням, не мав би потреби в Сині, однак, хоче через Сина: ні Син, діючий подібно Отцю, не мав-би потреби в сприянні, однакож і Він хоче звершувати через Духа.” Бо: “Словом Господнім учинено небо, а подихом уст Його все Його військо”. (Пс. 32, 6). Слово ж – це Слово, яке “Споконвіку, було у Бога, і Слово було Бог.” (Ін. 1, 1) і Дух уст божих, - це “Дух істини, який від Отця виходить” (Ін. 16, 26). Тому уявляй Трьох – наказую - чого Господи, сизидаюче Слово і стверджуючого Духа”. (Слово про Святого Духа.)

До цього треба добавити що, — вчення про участь всіх осіб Пресвятої Тройці у справі творіння витікає із вчення про Їх сутність і досконалу нероздільність по Суті і по властивостям, за виключенням ознак особистих. А також сам порядок і міра участі Кожного із Них в цій справі повністю відповідає Їх особистому порядку в відношенні між Собою.

 

Розділ: Догматичне богослів’я | Додано:(14.12.2007)
Переглядів: 965
Використовуються технології uCoz
ВХІД НА ПОРТАЛ


Copyright Ortodox portal LOGOS © 2017 Використовуються технології uCoz