ТРЕТІЙ ЧЛЕН СИМВОЛУ ВІРИ
«Що заради нас людей і для нашого спасіння зійшов з небес і тіло прийняв від Духа Святого і Марії Діви і став чоловіком».
В цьому члені говориться про зшестя з небес Сина Божого, про Його зачаття від Духа Святого і про втілення та вчоловічення.
Як же міг сходити, з небес Син Божий, коли Він, як Бог, перебуває всюди?
То правда, що Син Божий
як Бог завжди перебував і перебуває на небі й на землі, але Єством Він
перебуває в Отці, як Особа Пресвятої Тройці. Його то й послав тепер
Отець, як Свого Сина, на землю для спасіння людей. Раніше, як Дух, Він
був невидимий, тепер же, одягшися в наше тіло, Він став видимий, як і
каже апостол: «Велична побожності тайна: Бог з`явився в тілі...» (1
Тим. З, 16).
Про зшестя Своє Христос
каже Никодимові: «Ніхто не виходив на небеса, тільки Той, що з небес
зійшов — Син Чоловічеський, сущий на небесах» (їв. З, 13).
Син Божий зійшов на землю, як сказано, ради нас людей і ради нашого спасіння, щоб спасти нас від гріха, прокляття й смерті.
Що таке гріх?
То — беззаконство (1
їв. З, 4), порушення закону. Гріх — то діло диявола: «Хто чинить гріх,
той є від диявола, бо спочатку диявол згрішив» (1 їв. З, 8).
Отже диявол навчив людей грішити й далі навчає. Про це Святе Писання так оповідає:
Адам і Єва жили в раю,
як ангели, і блаженствували. Сатана їм позаздрив і вирішив погубити їх.
Він увійшов у змія і почав клеветати на Бога, що ніби Бог тому
заборонив їм їсти плоди від Дерева пізнання добра і зла, щоб вони не
стали такими, як Бог. Єва, до якої диявол зі змія говорив, повірила
йому, а Богові перестала вірити, перестала Його любити, зрадила Бога,
загордилася і, на зло Богові, наперекір Його заповіді, стала їсти
заборонені плоди, щоб самій стати, як Бог. Потім пішла і Адама намовила
зробити те ж саме. Він їй повірив і також став їсти заборонені плоди.
Так вони обоє, по намові сатани, згрішили, переступили Божу заповідь, зрадили Бога й схилилися до ворога Божого, до сатани.
І ось з ними сталася
велика зміна: їм стало соромно й страшно. Вони побачили, що вони голі,
й стали соромитися. Тепер вони стали боятися Бога. Природа їхня
зіпсувалася і підпала впливам зла й тління. Раніше вони їли плоди від
Дерева життя, і тіло їхнє не старіло. Тепер же, бувши заражені гріхом
гордині, вони вже не могли доторкнутися до Дерева життя, і над їх тілом
запанувала смерть, як над тілом тварин, а душі їх, заражені
гріховністю, стали чужі Богові.
Гріх свій перед Богом
вони вчинили свідомо, тому провина їхня перед Богом була повною. Вони
свідомо стали ворогами Богові, а тому вже не могли лишатися в раю.
їхній гріх так образив Бога, що вже ніякі заслуги людські не могли
задовольнити Боже Правосуддя. Тому Господь прокляв спокусника на гріх
змія-диявола. Але людей Господь пожалів і не знищив їх, а визначив їм
кару. Адамові сказав: «Проклята земля в ділах твоїх: колючки та бур`ян
буде вона вирощувати тобі замість хліба. А ти в поті чола свого будеш
добувати собі хліб, аж доки не повернешся в землю, з якої ти взятий, бо
ти земля, і в землю повернешся» (Буг. З, 17-19).
А Єві сказав: «Ти будеш
залежати від чоловіка твого, матимеш багато скорбот і в муках будеш
породжувати дітей» (Бут. З, 16). Одначе, проклинаючи сатану, Господь
тут же дав людям обітування Спасителя, Який поверне людям утрачене
блаженство (Бут. З, 15). Після того Господь зробив Адамові й Єві
«одежини» (опоясання) із шкіри тварин і вислав їх з раю, щоб вони тепер
не доторкнулися до Дерева життя, не з`їли його плоду та не жили б
отакими скверними вічно (Бут. З, 21-23).
Так осквернилася гріхом
природа перших людей. Так повисло на них Боже прокляття й засудження на
смерть. Все те перейшло й на їх дітей, і на внуків, і на все потомство,
бо від грішних родителів стали родитися зіпсовані гріхом діти, як з
поганого джерела витікає погана вода, каже апостол:
«Через одного чоловіка
гріх увійшов у світ і з гріхом смерть, так смерть увійшла у всіх людей,
бо в ньому (першому чоловікові) всі згрішили» (Рим. 5, 12).
Обітування Спасителя Господь дав у таких словах (до сатани): «Ворожнечу покладу між тобою і жоною, між нащадкими твоїми й нащадком її. Ти будеш жалити Його в п`яту, а Він зітре тобі голову» (Бут. З, 15).
І ось: «Коли прийшов
призначений час, Бог послав Сина Свого Єдинородного, Який народився від
жони, підкорився законові, щоб викупити підзаконних і повернути їм
знову синівство Боже» (Гал. 4, 4-5).
Тому й говориться: «...
заради нас людей і для нашого спасіння зійшов з небес... і тіло прийняв
від Духа Святого і Марії Діви і став чоловіком».
Господь не тільки дав
обітування Спасителя першим людям. Він багато разів повторив його на
протязі історії Старого Заповіту, щоб люди не втратили в нього віри.
Так він повторив його
Авраамові (Бут. 22, 18), Ісаа-кові (Бут. 26, 4), Якову (Бут, 28, 14),
Давиду і через Давида (див. псалми 2, 6-9; 44, 3-9; 71, 6-17; увесь
псалом 109 -взагалі, більшість псалмів Давидових повні пророкувань про
Спасителя). Пророк Ісайя передсповістив, що Син Божий народиться від
Діви (Іс. 7, 14), про Його смирення (розділ 42), про страждання (розділ
53), і ін. Пророк Михей — що Він народиться у Вифлеємі (Мих. 5,1-2).
Пророк Захарія — про вхід Спасителя в Єрусалим (Зах. 9, 9), про
затьмарення сонця в час смерті Господа Ісуса Христа (Зах. 14, 6-7).
Пророк Осія — про воскресіння Христове і з Ним воскресіння мертвих (Ос.
6, 1-2). Господь же через ангела відкрив пророкові Даниїлу, що
Спаситель явиться через сімдесят сідмин після початку відбудови
Єрусалиму (Дан. 9, 24-27).
Син Божий зійшов на землю, як «роса на руно» (Пс. 71, 6), тобто непомітно, невидимо.
Перед самим зшестям
Його посланий був архангел Гавриїл від Бога в місто Галілейське, що
звалося Назарет, до Діви, зарученої мужеві на ім`я Йосиф, з дому
Давидового, ім`я Діві Марія. І, ввійшовши до неї, сказав: «Радуйся,
Благодатна, Господь з Тобою, Благословенна Ти між жонами». Вона ж,
побачивши ангела, схвилювалася від слів Його й думала: що за таке дивне
привітання?
Але ангел сказав: «Не
бійся, Маріє, Ти знайшла благодать у Бога. Ось зачнеш в утробі й
породиш Сина і даси Йому ім`я Ісус. Він буде Великий і назветься Сином
Вишнього. І дасть йому Господь престол Давида Отця Його, і буде
царювати над домом Якова повіки, і Царству Його не буде кінця».
Сказала Марія: «Як же те може статися, коли Я мужа не знаю?»
Ангел відповів їй; «Дух
Святий найде на Тебе, і Сила Вишнього осінить Тебе, тому й Те, що
родиться, Святе і назоветься Сином Божим».
Марія сказала: «Я раба Господня, нехай буде зо мною по слову твоєму».
І відійшов від неї ангел (Лк. 1, 26-38).
Так сталося
Благовіщення Святій Діві, і разом із словами архангела, Дух Святий
вселився в Неї. Вона зачала в утробі Сина Божого. Тому й сказано: тіло
прийняв від Духа Святого і Марії Діви (Іс. 7, 14).
Сказано «Діви», а не
«жони» тому, що Вона не знала мужа, зачала Сина по нашестю Духа
Святого, породила без-болізно і після родин зісталася такою, як і була,
Дівою. Свята Церква правдиво називає її «Завжди Діва» або «Вседіва», бо
вона до родин була непорочною й чистою Дівою і тілом, і душею, так
віддавши Себе Богові, що ніколи не помишляла про земного мужа. Такою ж
непорочною й чистою Дівою лишилася й після родин.
В Неї вселилося Слово
Боже і «стало тілом» (їв. 1, 14), тобто прийняло на Себе тіло й кров
від Пресвятої Діви Марії, або, як у церковних піснях говориться;
«Зіткалося з святого тіла й крові її і стало Дитятком, як людина.
Одначе народилося дивно й безболізно, не так, як усі люди. Тому й Свята
Діва ні в чому не змінилася й зосталася після родин такою ж, якою була
до родин.
... і став чоловіком.
Цими словами
відзначається, що Син Божий — Слово Боже — прийняв від Діви Марії не
тільки тіло, а й душу людську, тільки без прародительського Адамового
гріха, бо зачався не від гріховного мужа, а від Бога. Син Божий став
правдиво повною людиною з тілом і душею, але не перестав бути й
Істинним Богом, цебто Божество Його не змінилося й не змішалося з
людством. Він є Богочоловік (Боголюдина). А Свята Діва Марія, хоч
породила Сина Божого не по Божому Єству, а по людському, одначе через
Неї пройшов Бог і в образі людини народився на землі, Тому Вона є
істинно й правдиво Богородиця і Мати Божа, бо в Ній перебувало Божество
Єством Своїм. Цим Господь поставив
Пресвяту Діву Марію превище всіх людей і всіх ангелів, як і співається
в церковній пісні: «Чеснішу від херувимів і незрівняно славнішу від
серафимів...»
|