ДЕСЯТИЙ ЧЛЕН СИМВОЛ А ВІРИ
Визнаю одне хрещення на відпущення гріхів.
В цьому члені Символа
віри говориться про таїнство святого Хрещення. Але Христова Церква має
ще й шість інших таїнств. Це — така широка тема, що вона буде
розглянута в окремому, наступному, розділі.
ОДИНАДЦЯТИЙ ЧЛЕН СИМВОЛА ВІРИ
Чекаю воскресіння мертвих.
У цьому члені Символа
Віри говориться про перед-сповіщене Господом загальне воскресіння
померлих. Тіла померлих людей знову з`єднаються з душами своїми,
оживуть і будуть духовними, як тіло Христове після воскресіння, і
безсмертними. Все це станеться всемогутньою силою Божою.
Пояснюючи воскресіння, святий апостол Павло пише: «Сіється тіло звичайне (матеріальне), а встає тіло духовне» (1 Кор. 15, 44).
«Бо належить тлінному цьому стати нетлінним, і смертному цьому стати безсмертним» (1 Кор. 15, 53).
Як можуть тіла померлих воскреснути, коли вони розсипаються або навіть переходять в інші речі?
Святий апостол каже:
«Тіло й кров не можуть бути у Царстві Божому (в Царстві Духа), і тлінне
не може унаслі-дувати нетлінне» (1 Кор. 15, 50). Отже:
Мертві воскреснуть не в таких тілах, в яких померли, а в тілах духовних, подібних до Христового після воскресіння.
«Який земний (Адам), такі й земні (люди); який небесний (Христос), такі й небесні всі після воскресіння» (1 Кор. 15, 48).
«Як в Адамі всі вмерли, так у Христі всі оживуть» (1 Кор. 15, 22).
Бог у початку з землі
створив тіло людині, Він же й воскресить тіла померлих людей. Святий
апостол Павло пояснює це прикладом посіяного зерна: «Те, що ти сієш, не
оживе, якщо не вмре» (1 Кор. 15, 36).
Мертві воскреснуть, а що буде з живими?
«Не всі ми вмремо, але
всі перемінимося дуже швидко, в миг ока, при останній трубі, затрубить
бо, і мертві оживуть, а ми перемінимося» (1 Кор. 15, 51-52).
Все те станеться при кінці цього видимого світу, бо цей тлінний світ переміниться на нетлінний (1 Кор. 15, 53).
«Саме творіння
визволиться з неволі тління для волі слави дітей Божих» (Рим. 8, 21).
Бо «нового неба й нової землі ми по Його (Божому) обітуванню чекаємо,
на яких правда живе» (2 Петр. З, 13).
Все преобразиться через вогонь:
«Теперішні небеса й
земля, що утримуються тим же Словом (Божим), зберігаються для вогню на
день суду й загибелі нечестивих людей» (2 Петр. З, 7).
Де перебувають душі померлих до часу воскресіння мертвих?
Згідно з Словом Божим
(Лк. 16, 23), душі праведних перебувають у сяйві Божому в покої й
радості. Це вже є початком вічного блаженства. А душі грішних в
протилежному стані, бо бувши осквернені гріхом, вони не можуть
наблизитися до Бога (Лк. 16, 19-31).
Але повна нагорода або
кара настануть тоді, коли приведеться Правда вічна в день Страшного
Суду Христового, як каже апостол: «... тепер готується мені вінець
правди, якого дасть мені Господь, Праведний Суддя, в той день, і не
тільки мені, а й усім, хто полюбив явління Його» (2 Тим. 4, 8).
«... бо всім належить
явитися перед судищем Христовим, щоб одержав кожний за те, що в тілі
содіяв, чи добре, чи зле» (2 Кор. 5, 10).
В якому стані перебувають до часу воскресіння душі тих людей, які померли, в добрій вірі, але не змогли принести плодів покаяння?
Вони далеко від Бога
через гріховність і мучаться, але їм допомагають молитви живих рідних,
милостиня за їх душі, а особливо молитви Церкви з принесенням за них
безкровної Жертви на Божественній Літургії.
Віра в те стверджується
безперервним церковним переданням, починаючи з часів апостольських. Бо
молитви за померлих завжди були невід`ємною частиною Святої Літургії,
починаючи від Літургії св. апостола Якова.
Святий Кирил, патріарх Єрусалимський, так каже:
«Превелика буде користь
душам, за яких приносяться молитви в той час, коли перед нами лежить
Свята і Страшна Жертва» (Тайновод. повч. 5).
Святий Василій Великий
(IV стол.) в молитвах у день П`ятидесятниці (Святої Тройці) каже, що
Господь сподобляє приймати від нас молитви умилостивлення й жертви за
тих, що перебувають у пеклі з надією для заспокоєння для них,
полегшення й звільнення.
|