Найперше таїнство, яке звершується над людиною — це святе Хрещення.
Про його значення
Христос Спаситель сказав Нико-димові: «Істинно кажу тобі: хто не
народиться від води й Духа, той не може ввійти в Царство Боже. Бо
народжене від тіла є (лише) тіло, а народжене від Духа є дух» (їв. З,
5-6).
З цих слів видно, що святе Хрещення є духовне народження (звище від Бога) від води й Духа.
Таїнство святого Хрещення установив Сам Христос Господь. Він Сам хрестився від Івана в Йордані. А після воскресіння Свого,
посилаючи апостолів на проповідь, сказав: «Ідіть, навчайте всі народи і
хрестіть їх в ім`я Отця і Сина і Святого Духа» (Мт. 28, 19).
Таїнство святого Хрещення здійснюється так: того, що хрестять, тричі занурюють у воду з словами:
В ім`я Отця. Амінь. (Перше занурення).
І Сина. Амінь. (Друге занурення).
І Святого Духа. Амінь. (Третє занурення). Це — формула святого Хрещення. Без неї охрещення не здійснюється.
Що означає трикратне занурення в воду?
Занурення в воду означає духовне умирання для життя гріховного і зняття вини первородного гріха Адамового.
А виринання з води означає духовне відродження від води й Духа в нове християнське життя.
Що потрібно для того, щоб достойно пройняти, таїнство святого Хрещення?
Для тих, що досягли
віку 7 років і більше — покаяння і глибока віра. «Покайтеся, — каже
апостол, — і нехай хреститься кожний з вас в ім`я Ісуса Христа для
охрещення від гріхів, і приймете дар Святого Духа» (Діян. 2, 38).
І Христос Господь те ж говорить: «Хто увірує й охреститься, той спасенний буде» (Мр. 16, 16).
Хрещення дорослих не
робиться без підготовки. Спочатку готують людину до святого Хрещення і
навчають її віри, молитов, навчають покаятися в гріхах. Це зветься
катехизація. А перед самим Хрещенням звершується оголошення хрещеника.
Хрещеник мусить бути
вимитий, переодягнений у чисту одежу. До нього ставлять хрещених
батьків (кума й куму), які, як духовні батьки, приймуть його від купелі
Хрещення і будуть навчати його та керувати ним в доброму християнському
житті. Куми самі повинні бути добрими православними християнами.
Іновірних або безвірних не можна брати кумами. Пе можна також брати в
куми людей порочних та розпутних.
Як звершується таїнство Хрещення?
Ставиться купіль з водою, запалюються свічки. На аналой кладуть хрест і
Євангеліє. Священик в єпитрахилі (іноді в ризі) починає оголошення
відповідними молитвами за хрещеника і заклинанням, тобто призиванням
імені Божого для прощання від хрещеника всіх підступів диявольських.
Тоді хрещеник тричі
відрікається від сатани, від демонів його й від усіх діл його, тричі ж
висловлює приєднання до Христа. Урочисто проголошує свою віру в Христа,
як Царя й Бога, і тричі промовляє Символ Віри.
Коли хрестять малих дітей, то хрестять їх по вірі їхніх батьків та кумів, а все вище наведене за дитину промовляють куми.
Після того хрещеника помазують святою оливою на знак того, що він прищеплюється до дерева Церкви Христової.
Далі освячується вода, і хрещеника занурюють, як сказано вище, тричі у воду.
Людина після виходу з
купелі стає очищеною від гріхів, святою. На знак того на новоохрещеного
одягається чиста біла одежина, а на шию одягається хрест, на знак того,
що новоохрещений є віднині християнин.
Таїнство святого
Хрещення, якщо воно виконано правильно, тобто в ім`я Отця і Сина і
Святого Духа, з трьома зануреннями, не може повторюватися над тією ж
людиною, бо духовне народження буває раз, як і фізичне (тілесне).
Для того й говориться у Символі Віри: «Визнаю одне Хрещення на відпущення гріхів».
Чи, можна хрестити немовлят, коли вони не можуть вірувати і виявляти свою віру?
В часи Старого Заповіту
у восьмий день після народження над немовлятами звершувалося обрізання
(Лк. 2, 21), а святе Хрещення у Новому Заповіті заступило собою
обрізання, як і каже апостол:
«Ви обрізані обрізанням
нерукотворним у звільненні від гріховного тіла в обрізанні Христовому,
умерши з Ним у Хрещенні» (Кол. 2, 11-12).
Перед святим Хрещенням,
як сказано вже, виголошується заклинання на диявола, який після
гріхопадіння пра-родителів здобув собі деяку владу над людьми.
Святий апостол Павло пише: всі люди, які під благодаттю, «ходять по звичаях віку цього, за князем влади повітряної, за духом, який нині діє в синах супротивлення» (Еф. 2, 2).
Сила заклинання полягає в призиванні імені Христового по обітуванню Його: «Іменем Моїм бісів виганятимуть» (Мр. 16, 17).
Для звершення таїнства
святого Хрещення освячується вода. В молитвах освячення випрошується у
Бога благодать Святого Духа, яка учинила б ту воду купіллю, що породжує
в нове благодатне життя. Тайнозвершитель тричі знаменує воду хресним
знаменням і каже: «Нехай під знаменням хреста Твого знищені будуть усі
супротивні сили».
Яку ж силу має святий хрест?
Хрест — це знамення Ісуса Христа Сина Божого, на якому Він звершив наше спасіння. То зброя, якою Христос переміг диявола.
Святий Кирил, патріарх
Єрусалимський, пише: «Не стидаймося виявляти нашу віру в Розп`ятого і
сміливо зображаймо рукою знамення хреста на нашому чолі і на всьому: на
хлібі, що їмо, на воді, що п`ємо, при виході з хати й при вході; коли
лягаємо спати й коли встаємо, коли йдемо в дорогу, чи в дорозі, чи
відпочиваємо. Він є велика оборона, дана нам бідним на дар. Бо це є
благодать Божа, ознака вірних і страх для злих духів» («Оглаш. Повчен.»
13, 36).
Вживання хресного
знамення почалося з часів апостольських, як про це свідчать учителі
Церкви перших віків християнства (Діонисій Ареопагіт, Тертуліан та ін.)
Після помазання
охрещеного святим миром, священик і куми з хрещеником з запаленими
свічками тричі урочисто обходять навкруги купелі на знак духовної
радості і співають: «Усі, що в Христа хрестилися, у Христа одягнулися.
Алілуя».
Таїнство святого
Хрещення — це двері до Царства Божого. Хто не охрестився, той не є
членом Церкви Христової. Це треба пам`ятати всім батькам, які байдуже
ставляться до святого Хрещення. Нехрещена дитина загине з невірними, а
душі її Господь від батьків пошукає.
Треба пам`ятати й те,
що ми після святого Хрещення були святими і на знак того нас одягали в
чисту білу одежу (крижму). Блаженний той, хто збереже ту білу одіж аж
до смерті незаплямованою! А той, хто зневаживши святість святого Хрещення безоглядно грішить, той стає більш винуватий, ніж поганин.
«Коли ми, відбігши від
скверни світу цього до розуміння Господа нашого Ісуса Христа, почнемо
знову сплутуватися з ними, бувши ними переможені, тоді для нас останнє
стає гірше першого» (2 Петр. 2, 20).
Для тих нещасних Господь з милосердя Свого дав покаяння для очищення нових гріхів.
|