Що таке молитва?
Молитва — то душевна розмова людини з Богом з піднесенням до Бога розуму й серця.
Ми діти Божі через Ісуса Христа, отже якою повинна бути наша молитва?
Щиріша аніж розмова
найлюбіших сина чи дочки зі своїм татом чи мамою, не лукава, не хитра,
а пройнята гарячою любов`ю та острахом перед Богом, з повною надією, що
Господь в силах дати нам усе, чого просимо.
В молитвах наших ми, як діти Божі:
1. Просимо у Бога всього необхідного до життя.
2. Дякуємо Богові за Його до нас милості.
3. Прославляємо Бога за Його всемогутність, муд рість, любов до нас і ласку.
Відповідно до цього й молитви наші поділяються на прохальні, вдячні та хвальні (прославлення).
Чи треба молитися?
Господь наш Ісус Христос Сам безперестанно молився (Мр. 1, 35; Лк. З, 21).
Він пробув у пустині
сорок діб у пості й молитві (Мт. 4, 2). Після Своїх цілоденних
проповідей до народу ночі проводив у молитві (Мт. 14, 23). Молився
перед споживайням їжі й після неї
(Мр. 14, 26). Молився перед Своїми стражданнями (їв., гл. 17; Мт. 26,
39-43; Лк. 22, 39-45), перед розп`яттям і на хресті (Мт. 27, 46). Він
нам заповідав молитися. І не тільки заповідав, але й навчав, про що і
як треба молитися (Мт. 6, 5-15).
Молитися не тяжко. Бо хіба тяжко добрим дітям розмовляти зі своїм батьком? Розповідати йому про свої жалі або успіхи і т. ін.?
Хто всім серцем любить Бога, той день і ніч з Ним розмовляє, бо та розмова солодша від меду.
Зрозумій собі Бога, як свого Отця, а себе дитиною Божою почуй, тоді ніколи не наситишся молитвою.
Для чого потрібно молитися?
Коли ми щиро молимося,
то через віру й любов до Бога об`єднуємося з Ним, і через те Його сила
та Його святість передається й нам, подібно до того, як ми гріємося на
сонці, то від його світла й тепла і ми стаємо світлі й теплі. Для того
й Христос як людина завжди молився. Молилися й апостоли і нам
заповідали: «Безперестанно моліться» (1 Сол. 5, 17).
Як поділяється молитва?
Молитва поділяється на два види: внутрішня і зовнішня.
Внутрішня — це молитва
серцем і думкою без слів. Молитва душі й серця інакше зветься молитвою
духовною або розумовою. Так молився Мойсей перед переходом через
Червоне море. Так молиться кожний християнин там, де неможливо словами
молитися, наприклад серед невірних.
Зовнішня молитва — це
та, коли ми шепочемо слова, хрестимося, навіть кладемо поклони, але
думаємо про щось житейське. Про таку молитву Господь каже:
«Наближаються до Мене люди, устами своїми шанують Мене, а серце їхнє
далеко від Мене. Даремно вони шанують Мене» (Мт. 15, 8-9).
З цих слів Христових видно, яка ціна такої молитви.
Навпаки, внутрішня
молитва дуже вгодна Богові. Одначе для людини, яка складається з тіла й
душі, одної внутрішньої молитви не досить.
Апостол каже: «Прославляйте Бога в тілі вашому і в дусі вашому, бо вони Божі» (1 Кор. 6, 20).
Тому зовнішня молитва
завжди повинна сполучатися з внутрішньою. Зовнішня молитва повинна
виявляти внутрішнє переживання людини. Так, поклін має значення тоді,
коли стається внаслідок благоговіння перед Богом або вияву прохання,
подяки чи прославлення.
Хресне знамення ми
завжди повинні сполучати з глибокою вірою у страждання Христові. Без
того зовнішні дії будуть порожніми рухами.
Кожне слово молитви повинно виливатися з серця, як каже Христос:
«Від повноти серця уста промовляють» (Мт. 12, 34).
Одначе й побожні рухи в
молитві не менше важливі. Бо й Христос Господь коли молився, то виявляв
молитву словами на устах, схиляв голову й коліна, зводив очі до небес і
т. п. (Мт. 26, 39; Лк. 22, 41; їв. 17, 1).
Апостоли також схиляли коліна на молитві (Діян. 20, 36) і підносили руки (1 Тим. 2, 8).
ПРО МОЛИТВУ ВЗАГАЛІ
Своєю Господньою
молитвою — «Отче наш» — Христос Спаситель навчає нас, про що і як треба
молитися (про цю молитву, що її дав нам Сам Христос, див. нижче). Але
це не означає, що тільки цією молитвою можна молитися. Вона дана нам як
зразок, і до неї можна додавати й інші молитви.
Сам Христос молився
безперестанно на кожному кроці Свого спасительного життя на землі.
Наприклад: 17-й розділ Євангелія від Івана — то первосвященицька
архиєрей-ська молитва Христа перед принесенням Себе Самого в жертву.
Особливо часто Господь молився ночами на горі Єлеонській після Своїх
цілоденних проповідей до народу (Мт. 14, 23 й інші місця; Лк. 5, 16; 6,
12). Молився на ТайІІій Вечері (Лк. 22, 19). Молився в саду
Гефсиманському перед Своїми стражданнями.
Молитва — то синовня розмова віруючого серця з Богом. Моляться не тільки люди, моляться й ангели, прославляючи Бога.
Так, люди навчені ангелами співати Богові Трисвяту пісню: «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний...»
«Свят, свят, свят Господь Саваоф, повні небо і земля слави Його». Це пісня серафимів, її чув у видінні пророк Ісайя (Іс. 6, 3).
«Слава на висоті
Богові, і на землі мир, між людьми благовоління (Лк. 2, 14). Цю пісню
чули пастухи під час народження Господа нашого Ісуса Христа.
Інші молитви складені
святими пророками по натхненню Духа Святого, наприклад псалми й пісні
псалтиря, написані пророком Давидом (Діян. 1, 16; Мт. 22, 43-44).
Ще інші молитви
вилилися з уст великих праведників, наприклад пісня Пресвятої Діви
Богородиці: «Величає душа Моя Господа...» (Лк. 1, 46-55). Також молитви
святих апостолів та інших святих.
Особливо угодні Господу
святі пісні псалтиря. Це видно з того, що Сам Христос їх співав (Мт.
26, ЗО). Тому кожний християнин, який часто читає й співає перед
Господом псалми з псалтиря, має у Господа велику ласку.
Молитися до Господа
можна й своїми словами: просити, що потрібно, прославляти й вихваляти
за величність. Але молитися треба чистим, негордим, люблячим серцем, як
добрий син перед своїм батьком, зі страхом, покорою та любов`ю. І не
потрібно говорити зайвого: виправдувати себе або хвалити, щоб не
уподобитися фарисеєві (Лк. 18, 10-14).
Молитися можна й
думкою, як сказано раніше, але людина складається з душі й тіла, тому й
молитися треба душею й тілом, як каже Господь: «духом і істиною» (їв.
4, 24), цебто всією своєю істотою. Тому молитва сильніша, коли ми
молимося розумом і серцем, а душевні почуття свої виявляємо зовнішніми
знаками: осіняємо себе святим хрестом, схиляємо перед Господом коліна й
голову, молитовно складаємо або підносимо руки, зводимо очі до небес,
вклоняємося до землі і т. ін„ як і Господь наш молився.
Найприємніше молитися
насамоті або вночі, коли всі сплять. Тоді ніхто не заважає, думки всі
легко збираються докупи і скеровуються на молитву.
Тайну молитву Господь
дуже високо цінить: «Молися Отцю своєму в тайні, і Він віддасть тобі
явно» (Мт. 6, 6). Христос Спаситель високо оцінив нічну молитву
Нафанаїла під смоковницею (їв. 1, 48).
Але молитися спільно ще
угодніше Богові: «Де двоє або троє зберуться в ім`я Моє, там і Я
посеред них», — каже Господь (Мт. 18, 20).
Чому так? Очевидно тому, що у спільній молитві недостача одних поповнюється праведністю других, і горіння віри одних запалює других, а Господь бажає, щоб усі спаслися.
Тому в дні недільні та
святкові кожний християнин повинен бути в храмі, брати участь у
відправах Служб Божих, особливо Божественної Літургії, як то робили
святі апостоли і всі праведні християни (Лк. 24, 53).
За вченням Святої
Христової Церкви в молитвах до Бога ми призиваємо на поміч святих Божих
угодників: найперше Пресвяту і Пречисту Богоматір, святих апостолів та
інших святих. Призиваємо також і святих ангелів і просимо, щоб і вони
молилися за нас, бо їхні молитви більше вгодні Богові, аніж наші. В
молитвах ми призиваємо й силу хреста Господнього. Властиво просимо Бога
послати нам божественну силу, яку Він передав і цьому своєму знаменню.
Коли кажемо: «Радуйся,
хресте Господній» або «Помагай нам», то тим самим прославляємо ту
Господню силу і просимо, щоб вона оселилася в нас.
Коли, треба молитися?
Молитися треба ранком,
умившися після сну; вдень, перед початком кожного діла і після
закінчення; перед споживанням їжі і після неї; перед тим, як іти спати
і лягаючи в постіль. А найкраще молитися завжди — і за роботою, і в
дорозі, і прокинувшись у постелі. І на кожному місці, як каже апостол:
«Безперестанно моліться» (1 Сол. 5, 17).
ПРО ХРЕСНЕ ЗНАМЕННЯ Й ІНШІ ПОБОЖНІ РУХИ В МОЛИТВІ
В молитвах ми осіняємо
себе хресним знаменням. Для того три більші пальці правої руки
складаємо докупи на знак єдності й рівності Пресвятої Тройці Триєдиного
Бога, а два менші пальці пригинаємо до долоні на честь Ісуса Христа,
Який має в Собі дві природи (два єства) — Божу й людську, і є
Богочоловіком.
Отже склавши так пальці
руки, ми виявляємо нашу віру в Святу Тройцю й Господа нашого Ісуса
Христа. І так складену руку кладемо на чоло, щоб освятити розум і
помисли; на груди (нижче ложечки), щоб освятити серце й чуття; на праве
рамено й на ліве, щоб освятити наші сили й діяння.
Самим хрестом ми
виявляємо нашу віру у розп`ятого Господа нашого за нас і Його хресні
заслуги в Бога. Отже хресне знамення діє на нас тоді, коли ми вживаємо
його з вірою та благоволінням.
В молитві ми
вклоняємося Богові. Але поклони ті не повинні бути якимсь механічним,
мотанням головою. Поклони повинні бути благоговійні перед величчю
Божою, виявом пошани, благання, сердечної щирої подяки.
|