Хоча офіційно Московська патріархія протягом
кількох місяців після Собору УПЦ не ухвалювала рішень щодо автокефалії
Української Церкви, нею велася постійна робота для збурення Церкви
проти автокефалії та проти її Предстоятеля. З Москви постійно дзвонили
у єпархії, чинився тиск на архієреїв УПЦ, від імені Московської
патріархії у єпархії та найбільш важливі монастирі УПЦ приїздили
емісари, які переконували всіх не підкорятися рішенням Собору УПЦ та
відмовитися від автокефалії. Паралельно з цим у засобах масової
інформації розповсюджувалися наклепницькі статті про митрополита
Філарета. Занепокоєні цією інформаційною війною проти Предстоятеля УПЦ
та її автокефалії, яка була розгорнута за підтримки спецслужб, єпископи
УПЦ, які зібралися на святкування дня народження митрополита Філарета
23 січня 1992 року, підписали звернення до Патріарха Алексія ІІ, Синоду
та єпископату РПЦ, в якому було висловлене прохання пришвидшити процес
розгляду документів Собору УПЦ про автокефалію. «У нас створюється
враження, що позитивне вирішення цього питання навмисне затягається» –
зазначено у зверненні.
Того ж дня відбулося засідання Священного Синоду УПЦ, на якому
єпископа Донецького Аліпія було звільнено від керування єпархією, згідно з його проханням від 8 січня 1992 року, і призначено вікарієм Київської єпархії.
Єпископів Чернівецького Онуфрія та Івано-Франківського Іларіона переміщено одного на місце другого, а
єпископа Тернопільського Сергія призначено вікарієм Київської єпархії. Всі вищезгадані єпископи (окрім Іларіона, нинішнього митрополита Донецького УПЦ МП)
за
вказівкою з Москви не підкорилися рішенню Синоду і не звільнили своїх
попередніх кафедр, перестали поминати за Божественною літургією
Предстоятеля УПЦ і цим фактично поклали початок розколу .
Головною причиною таких їхніх дій була відмова підкорятися рішенням
Собору УПЦ 1-3 листопада 1991 р., які вони раніше самі підписали.
Заштатний митрополит Агафангел у своїй колишній Вінницькій єпархії
також почав сіяти церковну смуту, підбурюючи духовенство до переходу у
пряме підпорядкування Московському Патріархові. Таким чином, розкол в
Українській Православній Церкві стався взимку 1992 року з ініціативи
трьох правлячих владик та одного позаштатного архієрея за підтримки Московської патріархії та спецслужб . 4 лютого 1992 року
Патріарх
Алексій ІІ направив митрополиту Філарету телеграму на захист
розкольницьких дій трьох єпископів УПЦ і закликав його стосовно
розкольників «не вживати канонічних заборон».
Звернення єпископату було відвезене до Москви
архієпископом Лазарем і єпископами Варфоломієм та Андрієм. 18-19 лютого
1992 року у Москві відбулося засідання Синоду РПЦ, на якому митрополит
Філарет був відсутній. З приводу звернення єпископату УПЦ від 23 січня
Патріарх Алексій ІІ та Синод направили «Послання» до митрополита
Філарета та єпископату УПЦ, в якому говориться таке: «З усією
визначеністю ми свідчимо, що Священний Синод РПЦ не має відношення до
тих церковних смут, які розвиваються в межах УПЦ і приносять нам
глибокий біль. Що стосується антицерковних кампаній у засобах масової
інформації, то вони, у першу чергу, спрямовані проти нашого Священного
Синоду й авторитету Церкви й залишаються на совісті їх авторів... З
метою запобігання (новому розколу УПЦ)
необхідно всім нам діяти чесно, незлобиво, обачно й мудро, не
допускаючи «стихіям світу цього» восторжествувати над пастирським
обов’язком і відповідальністю... Ми обіцяємо Вам зробити все, від нас
залежне, щоб рішення про майбутнє Православ’я на Україні було прийняте
відповідно до справжніх (!)
сподівань
її благочестивого православного народу... Кожен, хто залишається вірним
Православ’ю, одержить наше канонічне пастирське окормлення й не буде
кинутий на поталу сил зла». Таким чином, Московська патріархія без
жодних аргументів ставить під сумнів чинність рішень Собору УПЦ і
повідомляє про свою підтримку розкольницьких дій, спрямованих на
недопущення отримання УПЦ автокефалії. Синод прийняв рішення про
проведення 31 березня – 4 квітня 1992 Архієрейського собору РПЦ для
розгляду Звернення єпископату УПЦ від 3 листопада 1991 року про надання
їй автокефалії. 3-4 березня відбулися засідання Священного Синоду УПЦ,
на яких попередні рішення щодо єпископів-розкольників були залишені без
змін. Внаслідок дій Московського Патріархату становище в Українській
Православній Церкві перетворилося на вибухонебезпечне. З огляду на
попередні заяви та дії Московського Патріархату Архієрейський Собор РПЦ
не віщував для УПЦ нічого доброго.
На
Архієрейському соборі в Москві замість того, щоб розглядати питання про
автокефалію УПЦ, було організовано цькування митрополита Філарета
.
Протягом майже доби на нього тиснули, звинувачуючи в аморальному житті,
і вимагали одного – залишити Київську кафедру та посаду Предстоятеля
УПЦ. Реальна незалежність УПЦ в управлінні цілком залежала від особи
Предстоятеля, він же був і головним рушієм боротьби за автокефалію, а
тому, позбувшись його, Московський Патріархат мав надію разом розрубати
«гордіїв вузол» автокефалії УПЦ. На Соборі лунали погрози позбавити РПЦ дарованої незалежності в управлінні
,
а тому, під тиском обставин, митрополит Філарет погодився на
Архієрейському соборі УПЦ подати у відставку з посади Предстоятеля.
Результатом роботи Собору стала така постанова: «Архієрейський Собор взяв до відома
заяву
Преосвященного
Філарета, Митрополита Київського й всієї України, про те, що в ім’я
миру церковного він подасть прохання на черговому Архієрейському соборі
УПЦ про звільнення його від обов’язків Предстоятеля Української
Православної Церкви. Архієрейський Собор з розумінням поставився до
позиції Преосвященного митрополита Філарета, висловивши йому подяку за архіпастирську працю на Київській кафедрі, благословивши нести єпископське служіння на іншій кафедрі Української Православної Церкви»
(Більш докладний опис розгляду питання про Предстоятеля УПЦ митрополита Філарета наведений в окремому розділі) .
Але насильство над Предстоятелем не вирішило
проблеми автокефалії УПЦ. Прибувши у Київ, митрополит Філарет 14 квітня
1992 р. провів прес-конференцію, на якій розповів правду про перебіг
подій на Соборі у Москві й відмовився від своєї заяви про відставку, бо
така відставка не несе миру для Церкви, суперечить волі віруючих і є
неканонічною (зокрема, порушує 4-те правило Кирила Олександрійського).
У відповідь Московським Патріархатом наприкінці
квітня 1992 р. було інспіровано розкольницькі збори деяких єпископів
УПЦ в Житомирі, де, між іншим, був присутній в якості «правлячого
архієрея Вінницької єпархії» позаштатний митрополит Агафангел.
Збори прийняли «Звернення до керівництва Московського Патріархату», в
якому висловлювалася підтримка його дій та містився заклик сприяти
звільненню митрополита Філарета із займаної посади.
Грубо порушуючи канони, Статут про управління УПЦ
та права Української Православної Церкви, як самостійної в управлінні,
Священний Синод РПЦ на засіданні 6 травня у категоричній формі вимагав
від митрополита Філарета до 15 травня зібрати Архієрейський Собор УПЦ
та подати на ньому у відставку, а 21 травня прийняв постанову про
відсторонення митрополита Філарета від управління УПЦ.
Хоча ще
2
квітня 1992 р. у Московській патріархії в інтерв’ю кореспонденту
агентства «Інтерфакс» заявляли, що «напередодні Архієрейського Собору і
під час його роботи ніякого тиску з боку українського і російського
керівництва на них не чинилося» , 7 травня Патріарх Алексій ІІ
на прес-конференції вже заявляв, що «в час підготовки до Архієрейського
Собору і під час його роботи на делегатів і на нього особисто чинився
тиск, зокрема, з боку президента України Леоніда Кравчука». 14 травня
1992 р. агентство «Інтерфакс» передало слова митрополита Ростовського і
Новочеркаського Володимира, який сказав: «Главі Української
Православної Церкви митрополиту Філарету загрожує суд Архієрейського
Собору, якщо до 15 травня він не виконає рішення вищих органів
Православної Церкви (РПЦ) – Архієрейського
Собору і Священного Синоду – про його вихід у відставку. Філарет
повинен скликати Архієрейський Собор Української Православної Церкви і
на ньому подати прохання про відставку. Суд Архієрейського Собору може бути
скликаний у будь-який час, – підкреслив митрополит Володимир. – А
слухання у цій справі можуть бути проведені заочно, оскільки є
ймовірність того, що митрополит Філарет не приїде в Москву
».
Як бачимо, керівництво Російської Православної Церкви
ще до проведення будь-яких соборів УПЦ визначилося зі своїми рішеннями .
Тому скликання так званого «Харківського Собору» стало лише формальним
завершенням розколу УПЦ, розпочатого керівництвом Московської
патріархії ще у січні 1992 р. Зараз представники УПЦ МП намагаються
представити так званий «Харківський Собор» нібито виявом «справжньої
соборності», але насправді це незаконне зібрання лише слухняно виконувало волю Московської патріархії та спецслужб
, про що самим учасникам цього псевдо-собору добре відомо.
Остаточне
організаційне оформлення розколу в Українській Православній Церкві
відбулося на так званому «Харківському Соборі» – зборах єпископату УПЦ,
проведених рядовим єпархіальним архієреєм митрополитом Харківським
Никодимом у відсутність Предстоятеля УПЦ митрополита Філарета, якого
навіть не було запрошено. Саме проведення так званого собору було
організоване спецслужбами, про участь яких у діяльності цих зборів
свідчать очевидці
.
Для документування подій під час роботи так званого собору велася
зйомка на відеокамеру, кадри з якої можна бачити у розповсюджуваному
УПЦ МП фільмі «Анатомія розколу». Учасники псевдо-собору стверджують,
що вони нібито боялися за себе, а митрополиту Никодиму надходили
погрози від Президента України. Виникає питання – для чого тоді
проводилася зйомка на відеокамеру, якщо вона могла стати доказом у разі
гонінь з боку української влади? Відповідь може бути така – зйомка проводилася для звіту в Москву
та для того, щоб зв’язати всіх учасників псевдо-собору колективною відповідальністю.
Всупереч православним канонам та Статуту УПЦ
незаконними зборами єпископів у Харкові митрополит Філарет, без
слідства, був засуджений до звільнення з посади та заборони у
священнослужінні. На місце діючого Предстоятеля УПЦ
було незаконно обрано митрополита Ростовського, керуючого справами
Московського Патріархату Володимира (Сабодана)
, хоча й українця за походженням, але лояльного до Московської патріархії. Хоча,
згідно
зі Статутом УПЦ, Предстоятель обирається з числа єпископату самої УПЦ,
до якого Володимир (Сабодан), як митрополит Ростовський, не належав
. Користуючись рішеннями цього псевдо-собору, 11 червня 1992 року Архієрейський Собор РПЦ
неканонічно проголосив про позбавлення митрополита Філарета священного сану, тим самим остаточно ставши на бік розкольників з числа єпископату УПЦ.
Дії, вчинені у
травні 1992 р. ієрархами УПЦ в Харкові, є грубим порушенням 34-го
Апостольського правила: «Єпископам всякого народу належить знати
першого серед них і визнавати його як главу, і нічого, що перевищує
їхню владу, не творити без його розсуду; творити ж кожному тільки те,
що стосується його єпархії та місць, які належать до неї . Але
й перший нічого нехай не творить без розсуду всіх. І таким чином буде
однодумність, і прославиться Бог о Господі у Святому Дусі, Отець, Син і
Святий Дух». За тлумаченням єп. Никодима (Мілаша), це правило наказує
єпархіальним архієреям «кожну церковну справу, яка перевищує їхню владу
і їхні права, як єпархіальних єпископів, і яка має більш важливе
значення, влаштовувати й вирішувати з відома й у залежності від
головного і першого обласного єпископа». Дії митрополита Філарета щодо
досягнення автокефалії УПЦ ґрунтувалися не на його особистій думці, а
на рішенні законного Помісного Собору УПЦ 1-3 листопада 1991 р. В той
час, як рішення так званого «Харківського Собору», прийняті за
відсутності законного Предстоятеля, є неканонічними та недійсними.
Крім священних канонів (34-го Апостольського
правила, 14-го правила Двократного Константинопольського Собору),
учасники псевдо-собору в Харкові порушили постанову Архієрейського
Собору Російської Православної Церкви від 25-27 жовтня 1990 року про
дарування Українській Православній Церкві самостійності й незалежності
в управлінні. Їхнє порушення полягає в тому, що вони не дотрималися
цієї самостійності й незалежності, підкорившись рішенням Московського
Священного Синоду від 7 і 21 травня 1992 р., влада якого не поширюється
на управління в Українській Православній Церкві. Фактично вони
відмовилися від незалежності й самостійності УПЦ і тим самим
відкололися від неї.
Учасники харківських зборів проігнорували Статут
про управління в Українській Православній Церкві, прийнятий на
Помісному Соборі УПЦ і зареєстрований державними органами незалежної
України.
По-перше, вони порушили статті 3 і 7 глави ІІІ і статтю 9 глави V Статуту, у яких говориться, що
Собори
УПЦ скликає Предстоятель Української Православної Церкви, Митрополит
Київський і всієї України. Насправді так званий «Харківський Собор»
облудним чином скликав рядовий єпархіальний архієрей митрополит
Харківський Никодим і головував на ньому
.
По-друге, не дотримані
статті 2 і 12 глави V
, де сказано, що Предстоятель Української Православної Церкви
обирається довічно
.
Там само сказано, що тільки «у випадку смерті Митрополита Київського і
всієї України, його відходу на спокій, знаходження під церковним судом
або з іншої причини, що робить неможливим виконання ним обов’язків
Предстоятеля Української Православної Церкви, Священний Синод обирає
Місцеблюстителя». Не було жодної з цих причин, які могли б дати право
єпископам, що зібралися у Харкові, обирати нового Предстоятеля УПЦ.
По-третє, була порушена стаття 6 глави ІІІ, де говориться, що
Собор
обирає Предстоятеля Української Православної Церкви із середовища
українського єпископату. Насправді псевдо-собор обрав керуючого
справами Московської патріархії митрополита Володимира (Сабодана) із
середовища Російської Церкви, а не Української
.
Для виправдання своїх незаконних дій учасники
«собору» на догоду Московській патріархії, щоб провести її ставленика,
внесли зміни в Статут. Однак Статут про управління УПЦ був прийнятий на Помісному Соборі, і тільки він має право вносити зміни .
29 травня 1992 р. заяву про порушення Статуту про управління УПЦ
прийняла Рада у справах релігій при Кабінеті Міністрів України. З
осудом дій харківських розкольників виступила і Президія Верховної Ради
України.
Констатуємо, що Митрополит Київський і всієї
України Філарет як законно обраний Предстоятель УПЦ, повноваження якого
були підтверджені законним Помісним Собором УПЦ, діяв у відповідності
до рішень канонічного Помісного Собору 1-3 листопада 1991 р. Так званий
«Харківський Собор» був організований Московською патріархією та
спецслужбами з метою беззаконного усунення митрополита Філарета з
посади Предстоятеля та фактичного скасування дії постанов Помісного
Собору. Дії так званого «Харківського Собору» створили розкол в
Українській Православній Церкві. Протягом усіх наступних років
відбувається оцінка повнотою Церкви дій законного Помісного Собору та
Харківського псевдо-собору, і правда канонів та історії виявляється на
боці рішень Помісного Собору про автокефалію. Із Історико-канонічної декларації "Київський Патріархат - Помісна Українська Православна Церква"
|