У червні 1941 р. вибухнула радянсько-німецька
війна. Значна частина території України була швидко окупована німецькою
армією. На окупованій території було створено рейхскомісаріат
«Україна». 18 серпня 1941 р. в Почаєві, таємно від Церкви, відбувся
«Обласний собор єпископів Православної Церкви в Україні» у складі 4
єпископів, який ухвалив неканонічне рішення про вихід з юрисдикції
Православної Церкви в Польщі та перехід в юрисдикцію Московської
патріархії, внаслідок чого утворилася так звана «Автономна Церква».
Митрополит Діонисій, Предстоятель Православної Церкви в Польщі, осудив
«собор» у Почаєві, а дії єпископів, спрямовані на розрив зі своїм законним Предстоятелем, кваліфікував як розкол
.
Німецька окупаційна влада заборонила митрополиту Діонисію будь-яку
адміністративну та духовну діяльність за межами так званого
генерал-губернаторства, утвореного на території окупованої Польщі.
Тому, з огляду на загрозу поширення розколу та фактичну неможливість
здійснювати функції Предстоятеля в Україні, 24 грудня того ж року митрополит
Діонисій призначив архієпископа Луцького Полікарпа (Сікорського)
Тимчасовим Адміністратором Православної Автокефальної Церкви в Україні,
а також благословив архієпископам Полікарпу та Олександру висвячувати
нових єпископів для України.
10 лютого 1942 р. на прохання групи віруючих та
духовенства УАПЦ формації 1921-30 рр. Собор єпископів у Пінську прийняв
їх в юрисдикцію Православної Автокефальної Церкви в Україні. Московська
патріархія, вивезена більшовиками в Ульяновськ, не могла змиритися з
втратою своєї влади над Церквою України, а тому вирішила спрямувати
свій удар на главу цієї Церкви – владику Полікарпа (Сікорського). Хоча він ніколи не належав до РПЦ,
Архієрейський Собор цієї Церкви 28 березня 1942 р. неканонічно заочно
«засудив його до позбавлення сану»
. На основі цього рішення
РПЦ не визнавала ієрархію УАПЦ в діаспорі , в той час як
Константинопольський Патріархат визнає цю ієрархію канонічною .
9-17 травня 1942 р. в Києві відбувся Архієрейський Собор Православної
Автокефальної Церкви в Україні, на якому було вирішено висвятити нових
єпископів, серед яких був висвячений і єпископ Переяславський Мстислав
(Скрипник) – у майбутньому Патріарх Київський і всієї України. Собор
також вирішив вважати, до скликання Всеукраїнського церковного Собору,
Митрополита Діонисія Місцеблюстителем Київського Митрополичого
Престолу. Таким чином Українська Православна Церква фактично відновила
свою автокефалію, а канонічний зв’язок з митрополитом Діонисієм
визнавався і ним, і Українською Церквою тимчасовим, до скликання
повноцінного Помісного Собору, засобом збереження канонічної єдності
УПЦ з Вселенським Православ’ям. На жаль, через воєнні дії такий Собор
не міг бути зібраний в той час.
Протягом 1943-44 рр. радянські війська поступово
повернули під владу СРСР всі окуповані Німеччиною землі. Знаючи з
досвіду УАПЦ 20-30-х рр. про ставлення більшовицької влади до
української ієрархії, а також через позицію німецької влади, єпископат
УАПЦ до 1944 р. практично в повному складі опинився у вигнанні за
межами України. Тут, у Варшаві, з 11 березня по 8 квітня 1944 р.
відбувся Собор єпископів УАПЦ, на якому до Всеукраїнського помісного
Собору найвищим органом Церкви визнавався Собор єпископів. Очолив цей
Собор митрополит-адміністратор з титулом «Місцеблюститель Київського
Митрополичого Престолу». З відома Предстоятеля Польської Православної
Церкви митрополита Діонисія митрополитом-адміністратором УАПЦ був
обраний владика Полікарп. Таким чином помісний статус
УАПЦ, проголошений Архієрейським Собором, був визнаний киріархом – Предстоятелем Польської Православної Церкви
, від якого походила лінія апостольського преємства ієрархії УАПЦ.
Після розгрому Німеччини єпископи УАПЦ на чолі з
Місцеблюстителем митрополитом Полікарпом опинилися в різних кутках
Заходу – від Європи до Америки, але єпископат продовжував зберігати
формальну юрисдикційну єдність як Українська Автокефальна Православна
Церква в Діаспорі. Саме до ієрархії цієї Церкви приєднався митрополит
Іван Теодорович, який був Предстоятелем УПЦ в США. Останнім
Місцеблюстителем Київського Митрополичого Престолу УАПЦ в Діаспорі був
митрополит Мстислав (Скрипник).
Незважаючи на орієнтовану на Московську патріархію
позицію т. зв. Автономної Церкви, після повернення в Україну радянської
влади її, як і рештки УАПЦ, було ліквідовано. З традиційної для
Московського Патріархату позиції сили духовенство і парафії
приєднувалися до відновленого Українського Екзархату РПЦ, на чолі якого
з 12 лютого 1944 р. був поставлений з титулом «Митрополит Київський і
Галицький, Патріарший Екзарх всієї України» Іоан (Соколов). Росіянин за
походженням, цей ієрарх був наближеним до новообраного з дозволу
більшовицької влади у вересні 1943 року Московського Патріарха Сергія.
Без скликання будь-яких Соборів та без інших, непотрібних РПЦ
«формальностей», він приєднував до Екзархату парафії, а священиків УАПЦ
ще й пересвячував, як нібито неканонічних. Умови більшовицької влади не
дозволяли будь-якого активного опору діям Московської патріархії, а
тому до поч. 90-х рр. частина Української Православної Церкви на
Батьківщині залишалася у вимушеному підпорядкуванні РПЦ. Із "Історико-канонічної декларації"
|