Нд, 22.12.2024, 08:08
 
Головна Реєстрація Вхід
Зробити стартовою / Додати у Вибране / RSS
ГОЛОВНЕ МЕНЮ
ОПИТУВАННЯ
Як Ви ставитесь до екуменічного руху?
Всього відповідей: 360
Головна »

Причастя (Євхаристія)

Це таїнство, в якому вірні під видом хліба й вина причащаються (споживають) Тіла й Крові Господа нашого Ісуса Христа на прощення гріхів і життя вічне.
Таїнство святої Євхаристії встановив Господь Ісус Христос на Тайній Вечері, перед Своїми стражданнями, так:
Споживши старозаповітню пасху, як годилося по закону, Христос Господь взяв хліб, звів очі до неба, подякував Богові й Отцю, поблагословив, розламав і, подаючи учени-кам, сказав:
«Прийміть і споживайте, це є Тіло Моє, що за вас ламається на відпущення гріхів» (Мт. 26, 26; Мр. 14, 22; Лк. 22, 19).
Так само й чашу після вечері подав і сказав: «Пийте з неї всі. Це Кров Моя Нового Заповіту, що за вас і за мно-гих проливається на відпущення гріхів» (Мт. 26, 27-28; Мр. 14, 23-24; Лк. 22, 20).
Що дав нам Господь у таїнстві святого Причастя?
Христос Господь Сам пояснює: «Хто їсть Моє Тіло і п`є Мою Кров, той має (в собі) життя вічне, і Я воскрешу його в останній день» (їв. 6, 54).
«Хто їсть Моє Тіло і п`є Мою Кров, той у Мені перебуває, і Я в ньому» (їв. 6, 56).
»Якщо не будете їсти Тіла Сина Чоловічеського і пити Крові Його, життя не матимете в собі» (їв. 6, 53).
Про що доводить нам це величне й найсвяті-ше Таїнство?
Воно доводить нам про безмежну любов Божу до нас. Христос Спаситель так полюбив нас, що не тільки викупив нас Своєю безцінною Кров`ю, а ще й побажав, щоб Його Дорогоцінне Тіло перебувало в нашому тілі, і Пречиста Кров текла в нашій крові. Іншими словами, Христос Господь захотів, щоб вірні були Йому кревними братами й сестрами.
Звідси зрозуміло, яку ціну має для нас Божественна Євхаристія і як нерозумно й шкідливо для себе роблять ті, що ухиляються від Святого Причастя.
Як і коли, звершується тайна святої Євхаристії?
Вона звершується єпископами й священиками на Божественній Літургії. Звершується лише в храмі на престолі, на освяченому архиєреєм антимінсі. (Антимінс — це шовкова хустка, на якій зображено покладення Христа Господа в гробі, а вище зашита часточка святих мощів).
Літургія складається з трьох частин: Проскомидії, Літургії оголошених і Літургії вірних.
Проскомидія
Па Проскомидії особливим чином приготовляють хліб і вино для святої Євхаристії. Звершує Проскомидію лише один священик, на жертівнику, ліворуч престолу.
Для Проскомидії потрібно п`ять проскур (просфор) з чисто пшеничного білого борошна (на архиєрейській Службі вживається сім проскур). Проскура складається з двох частин — верхньої і нижньої, на знак двох природ в Ісусі Христі — Божественної й людської. На верхній частині хрест з написом ІС ХС НІ-КА, що означає ІСУС ХРИСТОС ПЕРЕМОЖЕЦЬ.
Промовляючи слова пророка Ісайї (з 53-ї глави) про страждання Христові, священик виймає з першої проскури чотирикутну частку і кладе її на дискос (срібне блюдце на ніжці). Ця частка зветься Агнець, бо на Літургії вірних він має принестися в жертву, як старозаповітнє пасхальне ягнятко (Вих. 12;, 3-14 Іс. 53, 7).
Тоді ж вливається й вино в чашу і трошки води на спомин того, що з проколотого ребра Христового витекла кров і вода.
Після того священик споминає всю Церкву небесну. Виймає з другої проскури частку на честь Пресвятої Богородиці і ставить на дискосі праворуч Агнця. З третьої виймає дев`ять часток на честь дев`яти чинів ангельських, на спомин Івана Предтечі, пророків, апостолів, мучеників, преподобних, безсрібників, богоотців Якима й Анни і того святого, чия правиться Літургія — Івана Золотоустого чи Василія Великого. Частки їх ставляться ліворуч Агнця.
З четвертої проскури виймаються частки за Церкву, державу й за здоров`я живих, а з п`ятої — за померлих. Частки їх кладуться в ногах Агнця.
Для святого Причастя потрібний лише один хліб (проскура), як і каже апостол: «Один хліб, одне тіло, хоч і багато нас, бо всі від єдиного Хліба причащаємося» (1 Кор. 10, 17).
Літургія оголошених
Так зветься друга частина Літургії, бо на ній мають право бути й ті, що ще готуються до святого Хрещення. На Літургії оголошених слуханням слова Божого та молитвами вірні готують себе до звершення святої Євхаристії.
Літургія вірних
Третя й найголовніша частина Літургії — це Літургія вірних, бо на ній мають право бути присутні тільки вірні.
Після двох коротких єктеній і тайних молитов архиєрея або священика співається Херувимська пісня: «Ми таємно херувимів з себе уявляємо». Цей момент важливий тим, що присутні у храмі, злившись у спільній щирій молитві, правдиво духовно стають херувимами.
Після першої половини Херувимської пісні відбувається Великий вхід. На ньому приготовлені під час Проско-мидії святі Дари — хліб і вино — урочисто переносять з жертівника на престол. Цей вхід нагадує нам вхід Христа Спасителя в Єрусалим на добровільні страждання.
Далі священнослужителі й вірні в молитвах та єктеніях просять Бога очистити їх від гріхів і зробити достойними великого Таїнства, а на предложені Дари послати Пресвятого Духа. Всі вірні перед Богом ісповідують свою віру, співаючи Символ Віри: «Вірую в Єдиного Бога...»
Після того починається Євхаристичний канон, під час якого звершується сама Тайна перетворення хліба на Тіло Христове, а вина на Кров Христову. В молитвах Євхаристичного канону архиєрей або священик споминають усі благодіяння Божі родові людському і особливо зіслання у світ Сина Божого на страшні муки. Споминають Його страждання, смерть і погребіння, воскресіння на третій день, во-знесіння на небо і друге Страшне Пришестя.
Далі священнослужитель молиться про зіслання Святого Духа і просить Господа, щоб перетворив хліб на Святе Тіло Христове, а вино — на Святу Кров Христову. Він благословляє святий хліб і каже: «/ створи хліб цей Пречистим Тілом Христа Твого. Амінь». А потім чашу, кажучи: «А те, що в чаші, самою Чесною Кров`ю Христа Твого». втретє благословляє обоє словами: «Перетворивши їх Духом Твоїм Святим. Амінь. Амінь. Амінь».
Всі впадають і вклоняються до землі Господу, Який тепер уже перебуває у Святих Дарах.
В наступних молитвах усі готуються до святого Причастя. Причащаються спочатку священнослужителі, а потім вірні.
Сама Тайна перетворення хліба на Тіло Христове, а вина на Кров Христову є незбагненна для людського розуму. Святий Іван Дамаскин так пише про Божественні Тайни:
«То є Істинне Тіло, прийняте Господом від Святої Діви, з`єднане з Божеством. Але не так, ніби вознесене тіло (на небо) знов на землю сходить, а так, що самий хліб і саме вино перетворюються на Тіло й Кров Господні. Коли ж шукаєш пояснення: як те стається, то досить з тебе того, що чуєш, як Духом Святим Собі Самому і в Собі Самому Господь тіло Собі зіткав. Більше нічого не можемо сказати; знаємо тільки, що Слово Боже істинне, діюче і всесильне, але дія Його недослідима» (Кн. 4, розд. 13).
Що потрібно для того, щоб достойно приступати, до святого Причастя?
Треба перевірити перед Богом своє сумління, покаятися, молитвою, постом і сповіддю очистити себе від гріхів.
«Нехай перевірить себе людина, — каже апостол, — і тоді від Хліба нехай їсть і від Чаші нехай п`є, бо хто їсть і п`є недостойно, той осуд собі їсть і п`є, не розважаючи про тіло Господнє» (1 Кор. 11, 28-29).
Яка користь від святого Причастя?
Кожний, хто причащається, найтісніше з`єднується з Христом Господом, і через Нього стає спільником життя вічного.
«Хто їсть Моє Тіло і п`є Мою Кров, той має життя вічне» (їв. 6, 54).
«Хто їсть Моє Тіло і п`є Мою Кров, той у Мені перебуває, і Я в Ньому» (їв. 6, 54, 56).
Як часам можна причащатися?
Хто чистий душею, той може і щонеділі причащатися, як це робили древні християни. А нам свята Церква велить причащатися принаймні чотири рази на рік, коли не кожного місяця.
Як повинні тримати себе на святій Літургії ті, що не причащаються?
На Божественній Літургії повинні бути присутні не тільки ті, що причащаються, а кожний вірний і кожна вірна. Обов`язок кожного християнина — брати участь в Божественній Літургії вірою й молитвою та спогадами про Господа Ісуса Христа, Який сказав: «Чиніть це на спогад Мені» (Лк. 22, 19).
Спогади про Ісуса Христа в Божественній Літургії
Такими спогадами повна вся Літургія:
Проскомидія знаменує народження Христове.
Малий вхід з Євангелієм — зшестя Христа на проповідь. Читання Євангелія та Апостола — проповідь Самого Господа і святих апостолів. Великий вхід на Херувимській — зшестя Господа на страждання.
Увесь Євхаристійний канон — це спомин про Тайну Вечерю, суд, страждання, розп`яття, смерть, погребіння Спа-сителя нашого.
Після молитви «Отче наш» — спомин про воскресіння Христа Господа і явлення Його апостолам (виніс чаші для причастя). Віднесення чаші з престолу на жертівник нагадує вознесіння Господа на небо.
Переживаючи молитовне всі ті спогади, серце наповнюється тихою неземною радістю, втіхою та спокоєм. Таке чуття стається з нами навіть якщо ми не причащаємося, бо Дух Святий Своєю благодаттю обвіває наші серця.
Так що на Божественній Літургії всі присутні в Церкві наповняються Духом Святим і стають причасниками Божої благодаті духовно, як і співають: «Ми бачило Світло Істинне, прийняли Духа Небесного, знайшли Віру Істинну...»
Божественна Літургія і Тайна святої Євхаристії будуть звершуватися аж до другого Пришестя Христового.
Каже апостол: «Скільки будете Хліб цей їсти й Чашу цю пити, будете про смерть Господню сповіщати, аж доки Він прийде» (1 Кор. 11, 26).
Використовуються технології uCoz
ВХІД НА ПОРТАЛ


Copyright Ortodox portal LOGOS © 2024 Використовуються технології uCoz